این کامنت تو سایت خبرگزاری دانشجو، نظرم رو جلب کرد:
(...) تا هاشمی آمد قیمت پایین اومد؛ تا رد صلاحیت شد بالا رفت!!!!!! حالا هم که دوستشون رئیس جمهور شده همون برنامه......... (...) خدایا تا کی انتظار فرج و بکشیم.... چرا آقامون نمیاد؟
یاد نوروز91 افتادم، که تو فامیل میگفتن تا میتونید امسال لوازم خانگی بگیرید...
و 6 ماه بعدش توی ماه مبارک رمضان و عید فطر که قیمت دلار رسید به 2200 تومن... میخواستم لپتاپ بگیرم که فروشندهها بهم گفتن آناً بخر چون میخواد بره بالا... و بقیه ماجرا
خیلی دلم میخواد بدونم تحلیل اقتصاددانها از این اتفاقات و احتمالا ربطش به سیاست چیه؟
.
.
البته به قول دوستمون، نمیشه رو هوا حرف زد و گفت کار، کار فلانیه... تنها چیزی که میتونم بگم خلایـق هـرچـه لایـق
------------------------------------------------------------------
تشکر یاسین جان:
تحلیل صد در صد اشتباهیه
این ها از مصادیق مسالهی انتظارات تورمی هستند که در ایران به خاطر رواج سفته بازی تاثیر زیادی هم بر تورم دارد
تهمته
مراقب باشید زود قضاوت نکنید
در مورد این گزاره خلایق هر چه لایق مناسب دیدم که توضیحی بدم، چون اخیرا کلیپی در فضای مجازی از زبان یک مسئول شنیده شد و امیدوارم حمل بر توهین نشود. گزاره «خلایق هر چه لایق» شبیه همون جمله معروف روحانی است که برجام را خدا آورد. قطعا مشیت خدا این بوده که برجام به وقوع بپیوندد اما عواقب آن از دولتمردان رفع مسئولیت نمیکند.
این گزاره از یک مقام مسئول بعید است، اما همین جمله از یک فرد عادی چه موافق و چه مخالف برجام، بدون اشکال است؛ چون اساسا مسئول مذاکره نبودند! و این مسئله اهمیت مسئولیت خواص را میرساند.
خلایق هر چه لایق که از زبان مسئول به یک خانم گفته شد، به این دلیل توهین آمیز تلقی میشود که دستاویزی برای سلب مسئولیت آن مدیر قرار گرفت. یک مدیر چون از خواص جامعه است نمیتواند بگوید مشیت خدا تعلق گرفته به اینکه گرفتاری ها برای شما پیش بیاید لذا مثلا من بی تقصیرم یا حق اعتراض ندارید! این طرز بیان و القا یعنی توهین به شعور مردم. اما یک فرد از عوام میتواند بگوید اگر مشیت خداوند به پیش آمدن این گرفتاری تعلق گرفته و من لایق همین مسئول بودم که بیتوجه به گرفتاری من باشد، باید این مسئول را متوجه کنم و همان خداوند امر کرده است که وضعیت منکر را در مورد خواص تغییر بدهم.
در این زمینه روایات مرتبط آورده شده است:
گاهی امر و اراده خداوند همسو نیست یعنی خداوند گاهی امر میکند به چیزی ولی اراده میکند که انجام نگیرد و یا نهی میکند از چیزی اما اراده میکند که انجام بگیرد.
گاهی هم امر و اراده خداوند همسو است.
عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ سَمِعْتُهُ یَقُولُ أَمَرَ اللَّهُ وَ لَمْ یَشَأْ وَ شَاءَ وَ لَمْ یَأْمُرْ،
أَمَرَ إِبْلِیسَ أَنْ یَسْجُدَ لآِدَمَ وَ شَاءَ أَنْ لَا یَسْجُدَ وَ لَوْ شَاءَ لَسَجَدَ وَ نَهَى آدَمَ عَنْ أَکْلِ الشَّجَرَةِ وَ شَاءَ أَنْ یَأْکُلَ مِنْهَا وَ لَوْ لَمْ یَشَأْ لَمْ یَأْکُلْ. (الکافی (ط - الإسلامیة)، ج1، ص: 151)
... خداوند امر کرد به ابلیس که سجده کند و اراده و مشیت اش این بود که سجده صورت نگیرد و اگر خدا میخواست سجده میکرد.و نهی کرد آدم را که از درخت بخورد ولی خواست که از آن بخورد و اگر نمیخواست و مشیتش نبود، نمیخورد.
قَالَ عَلِیٌّ (علیه السّلام) أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَا یُعَذِّبُ الْعَامَّةَ بِذَنْبِ الْخَاصَّةِ إِذَا عَمِلَتِ الْخَاصَّةُ بِالْمُنْکَرِ سِرّاً مِنْ غَیْرِ أَنْ تَعْلَمَ الْعَامَّةُ فَإِذَا عَمِلَتِ الْخَاصَّةُ بِالْمُنْکَرِ جِهَاراً فَلَمْ یُغَیِّرْ ذَلِکَ الْعَامَّةُ اسْتَوْجَبَ الْفَرِیقَانِ الْعُقُوبَةَ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ
امیرالمومنین علی (علیه السلام) فرمود: ای مردم؛ هنگامی که خواص، منکَری را پنهانی و بدون آنکه عوام بفهمند انجام دهند ، خدای عزّ و جلّ عوام را به گناه خواص عذاب نمیکند. ولی هنگامی که خواص، منکری را آشکارا انجام دهند و عوام، آن را دگرگون نسازند، هر دو گروه مستحق عقوبتی از جانب خدا میشوند.
. بحارالانوار، ج97، ص 78 – 79