مکاشفه و اکتشاف (اصلاح شد)
مدتی هست که به مطالعه زندگینامه علما و دانشمندان روی آوردم... از علمای طراز اول شیعه و متفکران مهم غرب
در این سو مستندهای جالبی تماشا کردم از جمله آیت الله انصاری همدانی که ابتدا با عرفان موافق نبودند اما در اثر مجالست با یک اهل دل حال ایشان تغییر میکند و ... .
همچنین رویکرد شهید صدر که به طور ویژه در کتاب «اعتقاد ما» که از زاویه علوم تجربی و فیزیک به اثبات خداوند پرداختهاند کم نظیر بود.
.
.
.
در آن سو هم افرادی برخورد کردم که کارها و اکتشافات عجیبی رقم زدهاند که به سه نفر بسنده میکنم:
اولی کانتور که در مورد مفهوم بینهایت در ریاضیات تحقیق کرد.
دومی گودل که با نظریاتش در بنیان های ریاضیات موجب تحول شد.
و سومی هم گروتندیک که به ارائه یک نقل قولش بسنده میکنم:
هر سه ریاضیدان تأثیر فعالیهای علمیشان بسیار قابل توجه است و قصد ندارم به شذوذات و بعضا حرفها و حالات غیر عادی بپردازم و اگر کمی در اینترنت بگردین شرح حالشان را خواهید یافت و اینکه با درجاتی از اختلالات و نوسانات روحی-روانی عمرشان پایان یافت؛ و بیش از هرچیز ابعاد پیچیده نفس انسان برایم برجسته شد. خصوصا فرد سوم که نوشتهاند در مخالفت با بودجه های نظامی ihes استعفا یا انصراف داد...!
حدیث نوشت:
وَ قَالَ الْبَاقِرُ علیه السّلام الرُّوحُ عِمَادُ الدِّینِ وَ الْعِلْمُ عِمَادُ الرُّوحِ وَ الْبَیَانُ عِمَادُ الْعِلْمِ.
(بحار الانوار ج 1 باب فرض العلم ص 54)
امام باقر سلام الله علیه، به تعبیری یک پلکان برای رسیدن به معنویت دینی ترسیم نمودهاند:
بیان، پایهی علم است. علم پایه روح است. روح ،پایهی دین است.
منظور از بیان را از خود آیات قرآن شاید بتوان تا حدودی درک کرد. منظور از دین هم برداشتم این است که صرفا باید و نباید ها یا احکام فقهی نیست، هست و نیستها و عقاید و حتی فطریات را نیز شامل میشود.
همیشه دقت و مراقبت میخواد که کجای این پلکان قرار داریم؟ در حال صعود هستیم یا نزول؟