«آرمان‌شهر»

...گویند قافله‌ای در راه است... (شهید آوینی)

«آرمان‌شهر»

...گویند قافله‌ای در راه است... (شهید آوینی)

بسم ربّ الشّهداء و الصّدیقین

کربلا، ما را نیز در خیل کربلاییان بپذیر. ما می‌آییم تا بر خاک تو بوسه زنیم و آن‌گاه روانه‌ی دیار قدس شویم. (شهید آوینی)

تبلیغات

Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

آخرین نظرات

پرهیز از هواپرستی و لغزشهای زبانی

يكشنبه, ۱۷ اسفند ۱۳۹۹، ۱۰:۲۷ ب.ظ

امام صادق(علیه السلام) فرمود: «احذروا اهوائکم کما تحذرون اعدائکم فلیس شئ اعدی للرجال من اتباع اهوائهم و حصائد السنتهم» (منبع: الکافی)

هوای نفس از همه ی دشمنها برای انسان دشمن تر است. پس همانطوری که انسان خود را از دشمنان خود بر حذر میدارد، از هواهای نفسانی هم باید خود را بر حذر بدارد. این یکی از حکمتهای عجیب معنوی و الهی است. واضح هم است. لکن گاهی انسان در عمل دچار کندی می‌شود و به این حکمت و حقیقت واضح، توجه نمیکند. البته بعضی در مقابل دشمن هم، آن پرهیز لازم را ندارند. دشمن را هم نادیده می‌گیرند. آن‌ها افراد غافلند واقعا. لکن انسان هوشیار و بیدار که مراقب و مواظب است که دشمن به او ضربه ای نزند، باید بداند که هوای نفس از دشمن‌ترین آن‌ها است.

زبان ما مرتب برای ما تولید می‌کند، محصول ایجاد می‌کند. این محصول‌ها خیلی خطرناک است. گاهی انسان زبانش در اختیار نیست، چیزی را بیان میکند که برای خود او، برای دیگران مایه شر است، مایه فساد است. گاهی زبانی، یک ملتی را بدبخت میکند، یک کشوری را نابود میکند. شق ضعیف تری هم این است که خود انسان را، پرونده خود انسان را، پیش خدای متعال سنگین می‌کند. البته زبان را نمی‌شود بست و نباید بست. باید به وقت خاموشی خاموش بود، به وقت گفتن باید گفت.

جلسه 319 - تقریر از درس خارج فقه رهبر معظم انقلاب - دوشنبه 88/10/21

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">